Срок за плащане на навло
Няколко пъти с нас се свързват клиенти, след като вече е изтекъл законовият срок за плащане на навло.
За нуждите на всички заинтересувани е нужно да посочим, че международният автомобилен транспорт е ключов сектор, като един от важните аспекти на този договор е срокът за получаване на плащание на транспорта
Навременното плащане на стойността на товарителницата и процедурите, които трябва да бъдат следвани в случай на забавяне или неплащане са съществен проблем в ежедневнието на всички превозвачи
Целта на кантората е да псоочи краткия срок по чл. 32 ЧМР Конвенция за плащане и правните последици при неизпълнение на задълженията.
Предявяване на иск за навло
Превозвачът носи отговорност за цялостната или частична липса, повреда или забава на стоката.
Тази отговорност се носи от момента на приемането и за превоз до нейното доставяне.
За да се освободи от отговорност, превозвачът трябва да докаже, че щетите са причинени от:
- Грешки на изпращача;
- Нареждания на изпращача;
- Присъщ недостатък на стоката;
- Обстоятелства, които не е могъл да избегне и последици, които не е могъл да преодолее.
Превозвачът няма право да се позовава на технически недостатъци на превозното средство или на грешки на лице, от което е наел превозното средство.
Иск по чл. 32 CMR Конвенция
CMR Конвенцията предвижда едногодишен давностен срок за предявяване на искове, свързани с международния превоз.
В случай на измама или грешка, която се приравнява на измама, този срок се удължава на три години.
Давностният срок започва да тече от:
- Деня на доставката – при частична липса, повреда или забава;
- Тридесетия ден след изтичане на уговорения срок – в случай на цялостна липса;
- Шестдесетия ден от датата на приемане на стоката – ако няма уговорен срок за доставка.
Ако част от рекламацията бъде призната, давностният срок продължава да тече само за останалата спорна част.
Важно е да се отбележи, че последващи рекламации със същия предмет не спират давността.
Срок за плащане на товарителница – чл.32 ЧМР Конвенция
Съгласно чл. 32 от CMR Конвенцията, искове, свързани с плащането на фактури за международен превоз, се предявяват в едногодишен срок.
Това означава, че ако фактурата за транспортната услуга не бъде платена, превозвачът трябва да подаде иск в съда в рамките на една година от датата на изпълнение на услугата.
В случай на неизпълнение на плащането, превозвачът може да предприеме следните действия:
- Изпращане на официално уведомление (предизвестие) – Преди завеждане на съдебен иск, превозвачът може да изпрати писмено уведомление до длъжника с искане за доброволно плащане;
- Предявяване на съдебен иск – Ако длъжникът не извърши плащането в договорения срок, превозвачът може да подаде иск в съда на територията, където е седалището на ответника или в държавата на приемане или доставка на стоката;
- Запор на банкови сметки на длъжника – Възможно е да бъде поискан предварителен запор върху активите на длъжника, за да се гарантира събираемостта на вземането.
Правна защита и компетентен съд
CMR Конвенцията позволява на превозвачите да завеждат дела пред съдилищата на държавата, където се намира седалището на ответника
Искът може да бъде предявен и в района, където се намира клонът или агенцията, чрез които е сключен договорът, както и мястото на приемане или доставка на стоката.
Това предоставя правна защита на превозвачите и възможност за събиране на неплатени вземания по товарителница в рамките на законовите срокове.
Спазването на сроковете за плащане по CMR Конвенцията е от изключително значение за превозвачите, за да могат ефективно да събират вземанията си.
Давностният срок от една година означава, че е необходимо навременно предприемане на действия за защита на правата на превозвачите.
Разбирането на тези разпоредби е ключово за всички участници в международния автомобилен транспорт и спомага за изграждане на стабилни и надеждни търговски отношения.
За допълнителна информация се свържете с кантората на тел. 0897 90 43 91 или email: office@lawyer-bulgaria.bg
Какъв е законовият срок за плащане на навло?
Съгласно чл. 32 от CMR Конвенцията, срокът за плащане на фактури за международен превоз е една година.
Какво се случва, ако фактурата за транспортната услуга не бъде платена в срок?
Ако плащането не бъде извършено, превозвачът може да изпрати официално уведомление до длъжника, да подаде съдебен иск или да поиска запор на активи.
В кои случаи давностният срок се удължава на три години?
При измама или грешка, която се приравнява на измама, давностният срок за предявяване на иск се удължава на три години.
Откога започва да тече давностният срок за искове по CMR Конвенцията?
Давностният срок започва да тече от: Деня на доставката – при частична липса, повреда или забава; Тридесетия ден след изтичане на уговорения срок – при цялостна липса; Шестдесетия ден от датата на приемане на стоката – ако няма уговорен срок за доставка.
Какви действия може да предприеме превозвачът при забавено плащане?
Превозвачът може да: Изпрати писмено уведомление до длъжника; Подаде съдебен иск в съответния компетентен съд; Поиска запор върху банковите сметки на длъжника.
Кой носи отговорност при липса, повреда или забава на товара?
Превозвачът носи отговорност за товара от момента на приемане до доставката му, освен ако не докаже, че щетите са причинени от обстоятелства извън неговия контрол.
Къде може да бъде предявен иск за неплатено навло?
Иск може да бъде заведен пред съдилищата на държавата, където е седалището на ответника, в района на клон или агенция, чрез които е сключен договорът, или в държавата на приемане/доставка на стоката.
Как се отразява частичното признаване на рекламация върху давностния срок?
Ако част от рекламацията бъде призната, давностният срок продължава да тече само за останалата спорна част.
Дали последващи рекламации спират давностния срок?
Не, последващи рекламации със същия предмет не спират давността за предявяване иск за заплащане на навло за извършена транспортна услуга.
Защо е важно спазването на сроковете за плащане по CMR Конвенцията?
Спазването на сроковете гарантира навременното събиране на вземанията от превозвачите и допринася за стабилност и надеждност в международния транспорт.