Правила и санкции тротинетки
Много актуален въпрос в последните няколко месеца са въведените с промените в ЗДв.П нови Правила и санкции тротинетки.
Законът за движението по пътищата (ЗДвП) е основният нормативен акт, който урежда правилата за движение по пътищата в България
Законът дефинира пътните превозни средства, правата и задълженията на водачите и участниците в движението, санкциите и контролa.
С изменения и допълнения, публикувани в Държавен вестник бр. 64 от 2025 г., се въвеждат нови разпоредби, касаещи индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС), сред които тротинетките.
Изменение и допълнение на ЗДвП (ЗИДЗДП)
На 23 юли 2025 г. Народното събрание прие изменения в ЗДвП, които бяха обнародвани чрез Указ № 129 и влязоха в „Държавен вестник“ (бр. 236331).
Тези изменения въвеждат специализирани правила за електрически тротинетки и други ИЕПС: задължителна регистрация, задължителна застраховка, ограничения за движение и оборудване, налагане на отговорности и санкции.
Законова уредба за електрически тротинетки
В новите изменения се въвеждат редица разпоредби, които пряко засягат Индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС), включително електрическите тротинетки.
По-долу са основни законови разпоредби и техният смисъл.
Чл. 80а ЗДвП — специални правила за ИЕПС
В текста на ЗДвП (в редакцията с изменения) е предвиден член 80а ЗДв.П, който урежда особености за движение на тротинетки и др. ИЕПС.
Съгласно чл. 80а, ал. 3, т. 2: превозването на други лица върху тротинетката е забранено.
Допълнително, новите правила изискват ИЕПС да се движат с максимална скорост до 25 км/ч и не могат да се използват по пътища, където допустимата скорост надвишава 50 км/ч (освен ако има велосипедна инфраструктура).
Също така се задължава използването на светлоотразителни елементи и осветление през тъмни часове при движение.
Новите правила налагат, че водачът на ИЕПС при пресичане на пешеходна пътека трябва да слезе и да продължи пеша (да „бутне“ устройството).
Практически правни последици
Конфликт между изисквания и реалност
-
Законът изисква регистрация и застраховка, но няма действаща процедура за регистриране на тротинетки.
-
Много тротинетки нямат номер на рамата (шаси) — елемент, необходим за регистрация и застраховка.
-
Общините нямат готова нормативна база или инфраструктура за издаване и контрол на регистрационни табели. News.bg+3Vesti.bg+3МРРБ+3
Неясноти по прилагането
-
Не е уточнено дали регистрация, издадена в една община, важи за друго населено място.
-
Не е ясен образец за регистрационна табела и място на поставяне.
-
Липсват инструкции към органите на КАТ / МВР как да контролират тези нови изисквания.
-
Съществува правен риск от оспорване на глоби, ако законовата процедура не е била подготвена.
Обжалване на ФИШОВЕ ЗА глоби
Съгласно публикуваните източници:
-
Глоба 50 лв — при липса на каска (ако се установи нарушение).
-
Глоба 50 лв — при движение в тъмната част на денонощието (когато е забранено)
-
Глоба до 400 лв — при липса на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“.
-
Глоба 100–150 лв — при управление на нерегистрирано ИЕПС
-
Глоба 250–400 лв — при участие в движение без регистрация и застраховка (по някои източници)
-
Глоба 50 лв — за управление по тротоар или пешеходна площ (който не е пътна лента) по чл. 184, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
Важно: медиите съобщават тези цифри, но самите законови текстове (ЗДвП и ППЗДвП) трябва да се проверят в окончателната обнародвана версия за точните санкции.




