Повреден товар при превоз
Все повече запитвания имаме относно правна помощ срещу застраховател при повреден товар при превоз.
Отговорност на превозвача при спедиционни и превозни сделки:
Спедиционните и превозните сделки са едни от най-често срещаните в търговския оборот.
При тях често възниква въпросът за отговорността на превозвача или спедитора при загуба, повреда или забавяне на стоки, превозвани по суша, въздух или вода.
Тук разглеждаме основните правила и специфики според Конвенцията за международен автомобилен превоз на стоки (CMR).
Отговорност по Конвенцията CMR
Съгласно чл. 17 от Конвенцията CMR, превозвачът носи отговорност за:
- Липса на стоки (цялостна или частична).
- Повреда на стоки по време на транспортирането.
- Забавяне на доставката, водещо до щети.
Тази отговорност започва от момента на приемането на стоката за превоз и приключва с доставката ѝ.
Освобождаване от отговорност
Превозвачът може да се освободи от отговорност, ако докаже, че щетите са настъпили поради:
- Грешки на изпращача или получателя – напр. неправилна опаковка или указания.
- Присъщи недостатъци на стоката – бързо развалящи се храни, крехки предмети.
- Непреодолими обстоятелства – природни бедствия, война или други форсмажорни ситуации.
Особени рискове
Превозвачът може да докаже, че щетите са резултат от специфични рискове, като:
- Превоз с открити превозни средства, ако това е уговорено в товарителницата.
- Дефектна опаковка на стоката.
- Характеристики на товара, като лесно чупливи, ръждясващи или течащи предмети.
Лимити на отговорност
Обезщетението за липса или повреда на стоки се изчислява според стойността им към момента на приемане за превоз.
- Максималната отговорност е 8,33 SDR (специални права на тираж) на килограм.
- При предварително деклариран интерес, обезщетението може да бъде по-високо.
В случаите, когато превозвачът носи отговорност за пълната загуба на товар, той е задължен да изплати обезщетение, равняващо се на стойността на товара към мястото и датата на предаването му съгласно условията на договора за превоз.
Предаването на товара на неупълномощено лице се счита за пълна загуба на товара.
В случай на частична загуба или повреда на товара, отговорността на превозвача се ограничава до размера, с който е намалена стойността на товара. „Стойността на товара“ се определя на базата на:
- Борсовата му цена;
- При липса на борсова цена – пазарната стойност;
- Ако и двете липсват – обичайната стойност на стоки от същия вид и качество на съответното място на предаване.
При товари, които поради естеството си са подложени на естествени загуби по време на транспортиране, превозвачът носи отговорност само за тези загуби, които надвишават договорените между страните в споразумението за превоз.
Ако такава договореност липсва, се прилагат действащите правила и търговски практики в мястото на получаване.
Превозвачът следва да познава задълженията си, за да минимизира риска от претенции и спорове.
За допълнителна информация се свържете с нас на тел. 0897 90 43 91 или Email : office@lawyer-bulgaria.bg
Каква е отговорността на превозвача при повреден товар?
Превозвачът носи отговорност за цялостната или частична липса, повреда или забавяне на доставката на стоките съгласно чл. 17 от Конвенцията CMR.
Кога започва и приключва отговорността на превозвача?
Отговорността започва от момента на приемането на стоката за превоз и приключва с нейното доставяне до получателя.
В какви случаи превозвачът може да бъде освободен от отговорност?
Превозвачът може да се освободи от отговорност, ако докаже, че щетите са причинени от: Грешки на изпращача или получателя. Присъщи недостатъци на товара (например развалящи се храни). Непреодолими обстоятелства като природни бедствия или война.
Какво се счита за „особени рискове“, освобождаващи превозвача от отговорност?
Особените рискове включват: Превоз с открити превозни средства (ако това е уговорено). Дефектна или липсваща опаковка. Характеристики на товара (например лесно чупливи или ръждясващи предмети).
Как се изчислява обезщетението за липса или повреда на стоката?
Обезщетението се изчислява според стойността на стоката към момента на приемане за превоз. Това може да бъде: Борсовата цена. Пазарната стойност. Обичайната стойност на стоки от същия вид и качество.
Каква е максималната отговорност на превозвача?
Максималната отговорност е 8,33 SDR (специални права на тираж) на килограм. Ако е деклариран по-висок интерес от изпращача, обезщетението може да бъде по-голямо.
Какво се случва, ако товарът е предаден на неупълномощено лице?
Предаването на товар на неупълномощено лице се счита за пълна загуба на товара и превозвачът е задължен да обезщети стойността му.
Носи ли превозвачът отговорност за естествени загуби на товара?
Превозвачът носи отговорност само за загуби, които надвишават договорените естествени загуби или обичайните норми за съответния вид товар.
Какво трябва да направя, ако товарът ми е повреден по време на превоз?
Необходимо е: Да се уведоми превозвачът за щетите. Да се изготви протокол за състоянието на стоката. Да се потърси правна помощ за предявяване на иск.
Как мога да получа правна помощ при спорове с превозвач или застраховател?
Можете да се свържете с нас на тел. 0897 90 43 91 или имейл office@lawyer-bulgaria.bg за консултация и представителство.