www.lawyer-bulgaria.bg
Кражба на стока от камион

Кражба на стока от камион

Много клиенти се обръщат в последните няколко месеца с молба за съдействие при Кражба на стока от камион

Затова тук е момента, в който следва да посочим, че се ангажира и отговорността на превозвача по чл. 17 от Конвенция CMR

Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки (CMR) е нормативен акт, уреждащ права и задължения на страните по договор за международен автомобилен превоз.

Съгласно чл. 17 ЧМР Конвенцията отговорността на превозвача следва да се ангажира при липса, повреда или забавяне на доставката на стоките.

Задължения на превозвач ЧМР Конвенция

Съгласно чл. 17, т. 1 от Конвенция CMR, превозвачът носи отговорност за цялостната или частична липса, повреда или забавяне на стоката от момента на приемането й за превоз до момента на доставянето й. Това означава, че превозвачът е задължен да:

  • Достави стоката в състоянието, в което е приета.
  • Спази уговорения срок за доставка, а при липса на такъв – сроковете, определени в чл. 19 и чл. 20, т. 1 от Конвенцията.

Освобождаване от отговорност

Конвенцията предвижда изчерпателни основания, при наличието на които превозвачът може да бъде освободен от отговорност. Това включва:

  1. Грешки на изпращача или получателя – напр. неправилно опаковане или маркировка на стоките.
  2. Нареждания от правоимащия – когато те не произтичат от грешка на превозвача.
  3. Присъщи недостатъци на стоката – например разваляне на лесно развалящи се храни.
  4. Обстоятелства извън контрола на превозвача – природни бедствия, война или други непредвидени събития.

Изключения при освобождаване от отговорностКражба на стока от камион

Съгласно чл. 17, ал. 3, превозвачът не може да се позовава на:

  • Недостатъци на използваното превозно средство.
  • Грешки на лица, от които е наел превозното средство, или на техни служители.

Правата на правоимащите при загуба или забавяне

Чл. 13 и чл. 20 от Конвенцията регламентират правата на правоимащите при загуба или забавяне:

  • Загуба на товар – когато товарът не е доставен в рамките на 30 дни след уговорения срок, правоимащият може да предяви иск за обезщетение.
  • Забавяне – при липса на уговорен срок, 60-дневният срок от приемането на товара за превоз е ключов.

Превозвачът е задължен да уведоми правоимащия в случай, че загубен товар бъде намерен в рамките на една година след изплащане на обезщетението (чл. 20, т. 2).

Съдебна практика по чл. 17 от Конвенция CMR

Българската съдебна практика предоставя важни разяснения за прилагането на чл. 17. Например:

  • Решение № 48 от 12.06.2017 г. на ВКС разглежда правото на получателя да предяви претенции при липса на доставка.
  • Решение № 118 от 20.07.2017 г. на ВКС подчертава, че превозвачът носи отговорност както за обективни обстоятелства, така и за виновни действия.

Съгласно Чл. 17 от Конвенция CMR представлява основен правен механизъм за защита на интересите на изпращачите и получателите на стоки.

Превозвачите трябва да познават добре своите задължения и основанията за освобождаване от отговорност, за да минимизират риска от правни претенции.

Съдебната практика и внимателното планиране на превоза са ключови за успешното управление на международните транспортни операции.

Търсите правна помощ за казуси, свързани с Конвенция CMR? Свържете се с нас за консултация!

Какво е Конвенция CMR и как се отнася до кражба на стока от камион?

Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки (CMR) е международен нормативен акт, който урежда правата и задълженията на страните по договора за превоз. Съгласно чл. 17 от Конвенцията, превозвачът носи отговорност за липса, повреда или забавяне на стоките, включително и при кражба.

Кога превозвачът е отговорен за кражба на стока?

Превозвачът е отговорен за кражбата на стока, ако тя е настъпила от момента на приемането й за превоз до доставянето й, освен ако не може да докаже, че причината за кражбата е извън неговия контрол, съгласно чл. 17, т. 2 от Конвенция CMR.

Какви са задълженията на превозвача по чл. 17 от Конвенция CMR?

Превозвачът е задължен: Да достави стоката в състоянието, в което е била приета. Да спази уговорения срок за доставка или, при липса на такъв, сроковете, посочени в чл. 19 и чл. 20 от Конвенцията.

Може ли превозвачът да бъде освободен от отговорност при кражба?

Да, превозвачът може да бъде освободен от отговорност, ако докаже, че кражбата е причинена от: Грешки на изпращача или получателя. Присъщи недостатъци на стоката. Непредвидими обстоятелства извън контрола на превозвача (напр. природни бедствия).

Какви обстоятелства не освобождават превозвача от отговорност?

Превозвачът не може да се освободи от отговорност, ако: Кражбата е вследствие на недостатъци на превозното средство. Причината за кражбата е грешка на лица, от които е наел превозното средство, или на техни служители (чл. 17, ал. 3).

Какви са правата на правоимащите при кражба на стока?

Правоимащият (изпращач или получател) има право: Да предяви иск за обезщетение при липса или повреда на стоката. Да изиска писмено уведомление, ако откраднатата стока бъде намерена в рамките на една година след изплащане на обезщетението (чл. 20, т. 2).

Как се определя обезщетението при кражба на стока?

Обезщетението се изчислява въз основа на стойността на стоката към момента и мястото на приемането й за превоз, като се вземат предвид и разходите, свързани с превоза.

Каква е ролята на съдебната практика в случаите на кражба на стока?

Съдебната практика предоставя насоки за прилагането на чл. 17 от Конвенция CMR. Например: Решение № 48 от 12.06.2017 г. на ВКС посочва правата на правоимащите при липса на доставка. Решение № 118 от 20.07.2017 г. разглежда условията за освобождаване на превозвача от отговорност.

Какво трябва да направи превозвач или спедитор при кражба на стока?

Правоимащият трябва: Да уведоми превозвача за кражбата възможно най-бързо. Да предостави доказателства за стойността и състоянието на стоката. Да предяви иск за обезщетение в рамките на сроковете, предвидени в Конвенцията.

Как може да се намали рискът от кражба на стока при международен превоз?

За да се минимизира рискът, е важно: Да се използват надеждни превозвачи с доказана репутация. Да се осигури подходящо опаковане и маркировка на стоката. Да се прилагат превантивни мерки, като използване на сигурни маршрути и места за паркиране.

5/5 - (5 votes)

spodelime.com