Защита срещу нелоялна конкуренция
Голяма част от клиентите, пострадали от нелоялна конкуренция се обръщат към нас с запитване за
Нелоялна конкуренция по смисъла на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) е действие или бездействие, в рамките на стопанска дейност
Става дума за действие, в разрез с добросъвестната търговска практика и има за цел или ефект да увреди интересът на конкурент.
Този правен режим е създаден, за да осигури защита на пазарните отношения, като същевременно запазва и стимулира конкуренцията в стопанската дейност.
За да се установи нарушение на разпоредбите, заложени в глава седма от ЗЗК, е необходимо да се докажат няколко ключови условия
Става дума за действия, които очертават рамката на нелоялната конкуренция.
Кантората съдейства при казуси в Защита срещу нелоялна конкуренция.
1. Отношение на конкуренция между страните
Наличието на стопанска дейност и отношения на конкуренция между страните по преписката е първото изискване за установяване на нелоялна конкуренция.
Това изискване служи за разграничаване на компетенциите на КЗК и тези на КЗП.
ЗЗК има за основна цел осигуряване на условия за разширяване на конкуренцията и насърчаване на свободната инициатива в стопанската дейност.
По този начин КЗК защитава чистотата на пазарните отношения между предприятията-конкуренти
По този начин се осигурява косвено и защита на потребителите.
Какво гласи законът ?
ЗЗК предоставя защита за всички физически, юридически лица и неперсонифицирани образувания, които осъществяват стопанска дейност, независимо от формата на предприятието.
В този случай ЗЗК обхваща не само търговците по смисъла на Търговския закон, но и всяко друго лице, което извършва организирана дейност в рамките на предприятие.
Всички тези лица получават защита срещу нелоялни търговски практики.
Отношенията на конкуренция между страните изискват те да извършват своята стопанска дейност на един и същ съответен пазар.
Тези търговци трябва да предлагат стоки или услуги, които са взаимозаменяеми по отношение на техните характеристики, предназначение и цени, както и да предлагат тези стоки или услуги в рамките на една и съща географска територия.
2. Действие или бездействие, в противоречие с добрата търговска практика
Противоречието с добросъвестната търговска практика е налице, когато едно действие или бездействие нарушава утвърдените писани или неписани норми на поведение в рамките на съответната стопанска дейност.
Писаните норми включват нормативни актове, докато неписаните норми се основават на установените обичаи и практики между стопанските субекти или възприетите добри нрави.
Всяко нарушение на тези норми се разглежда като действие в ущърб на добросъвестната търговска практика и съответно се квалифицира като нелоялна конкуренция.
3. Увреждане, възможност за увреждане на интереси
Самото извършване на конкурентна дейност не е достатъчно, за да се приеме, че е налице увреждане на интересите на конкурентите.
За да се установи нарушение, трябва да е налице конкретно действие или бездействие, което противоречи на добросъвестната търговска практика
Става дума за действия с които реално се увреждат интересите на конкурентите или създава възможност за такова увреждане.
Доказването на това увреждане или потенциал за увреждане е ключов елемент за установяване на нелоялна конкуренция.