www.lawyer-bulgaria.bg
Нелоялно привличане на клиенти

Дело при нелоялно привличане на клиенти

Съществена тема по въпроса е съдебно дело при нелоялно привличане на клиенти.

Забраната обхваща всяко нелоялно действие, насочено към привличане на клиенти на конкурент/и.

Това могат да бъдат всякакви действия в противоречие с добросъвестната търговска практика

Става дума за действия, които въздействат върху обективната преценка на клиентите

В резултат на което се прекратяват или нарушават сключени договори или се препятства сключването на такива с конкурент.

Отделните забрани по този текст целят да предотвратят използването на „непазарни” методи за привличане на клиенти.

За да е налице нарушение, неправомерното действие следва да е предизвикало определен вредоносен резултат

Дело при нелоялно привличане на клиенти започва след акт, изразяващ се в прекратяване или нарушаване на договори с конкурент или предотвратяване на сключването на договор.

Между деянието и настъпилите последици следва да е налице пряка и непосредствена причинно-следствена връзка.Нелоялно привличане на клиенти

Забранено е предлагането или даването на стока или услуга като добавка към друга продавана стока или услуга безвъзмездно или срещу привидна цена (ал. 2).

Тази забрана не важи в три случая:

а) Когато се предлагат рекламни предмети с незначителна стойност и с ясно посочване на рекламиращото предприятие.

Стойността се определя като незначителна от КЗК, когато не надвишава 10% от стойността на продаваната стока или услуга, към която е добавена.

б) Когато се предлагат предмети или услуги, които според търговската практика са принадлежност към продаваната стока или извършваната услуга.

Принадлежаща е тази стока или услуга, която по някакъв начин обслужва основната продавана стока или услуга (например консумативи).

в) Когато даваните като добавка стоки или услуги представляват отбив при продажба в по-големи количества.

Преценката се прави за всеки конкретен случай, като най-често това са случаите на трайно изградени търговски връзки между доставчик и клиент, при които са реализират големи по обем продажби.

Забранено е извършването на продажба, когато заедно с нея се предлага или обещава нещо, чието получаване зависи от:

  1. решаване на задачи, ребуси, въпроси, гатанки;
  2. събиране на серия от купони и други подобни;
  3. разиграване на игри с парични или предметни награди, чиято стойност значително надвишава цената на продаваната стока или услуга

Тази забрана е насочена срещу онези маркетингови похватиНелоялно привличане на клиенти

Най-често се касае за похвати, чрез които потребителият е поставян в ситуация да определят изборът си за стока или услуга не според нейните качествени показатели

Често пъти неговият избор е в зависимост от бъдеща несигурна възможност за спечелване на някаква придобивка.

Така потребителското решение за покупка се определя не от нуждата или качеството на закупения продукт, а от желанието за получаване на нещо безплатно.

Антиконкурентният ефект на пазара възниква в случаите, когато стойността на предлаганата или обещаваната облага е на стойност, значително надвишаваща цената на продаваната стока или услуга.

Значителна е стойността, която надвишава с повече от 100 пъти стойността на предлаганата стока или надвишаването е с повече от 15 минимални работни заплати за страната.

Именно тези действия водят до забрани са продажбите на стоки или предлагането на услуги на вътрешен пазар за продължително време в значителни количества на цени, по-ниски от разходите за производството

В крайна сметка целта на реализацията им е нелоялно привличане на клиенти.

В дългосрочен план подобно поведение води към изтласкване на конкуренти от пазара

Често пъти тоа води до увреждане на интересите на крайните потребители чрез последващо увеличение на цените, влошаване на качеството или чрез ограничаване на избора.

За да се постигне този ефект, продажбите под себестойност следва да обхващат значителна количества от въпросната стока или услуга и да са извършени за продължителен период от време.

Тези два критерия нямат легално определение и подлежат на конкретен анализ във всеки отделен случай.

В своята съвкупност обаче те трябва да са в състояние да доведат до трайно пренасочване на търсенето на потребителите.

Наред с горепосочените забрани, законодателството предвижда и други мерки за защита на потребителите и конкуренцията на пазара.

Забраната за разпространение на невярна информация относно

  • качеството,
  • характеристиките или
  • произхода на стоки и услуги,

която може да въведе в заблуждение потребителите и да им повлияе при вземането на решение за покупка.

* Забранено е също така използването на непозволена агресивна реклама, която може да окаже неоправдан натиск върху потребителите или да ги манипулира по начин, който нарушава тяхната свободна воля.

Това включва всякакви форми на реклама, които експлоатират страхове, създават фалшиво усещане за спешност или представят невярна информация за конкурентите.

ЗЗК предвижда и санкции за фирмите, които нарушават тези правила, включително

  • глоби,
  • забрани за продължаване на нелоялните практики и в някои случаи дори
  • отнемане на лицензи или други разрешителни за извършване на търговска дейност.

Тези мерки имат за цел да поддържат справедлива конкуренция на пазара, като същевременно защитават интересите на потребителите и насърчават етичната бизнес практика.

За допълнителна информация, обърнете се към нас на телефон : + 359 897 90 43 91 или email office@lawyer-bulgaria.bg 

5/5 - (6 votes)

spodelime.com