Отговорност превозвача ЧМР

Отговорност на превозвача

Отговорност превозвача по чл. 17 ал.1 ЧМР КОНВЕНЦИЯ

Oтговорността  превозвачите при международен превоз на стоки е регламентирана основно в чл. 17 ал.1  ЧМР конвенция и съответно в чл.71.т.3 Закон за автомобилните превози, където е очертана имуществената отговорност на превозвачите, като специфичния риск, свързан с превозване на материални продукти.  Транспортният риск при международният превоз на стоки произтича най-общо казано от форсмажорни обстоятелства, които не зависят от волята или желанието на човешкия фактор природни бедствия.

Всички внезапни промени в дадена икономическа обстановка и други обстоятелства, свързани с неочаквани технически или други препятствия по протежението на маршрута, както и грешки или некомпетентност на водачите на отделните превозни средства са сред най-честите причини за възникването на този риск и случаите свързани с него. адвокат фирмени дела, адвокат граждански дела

В момента, в който бъдат подписани превозните документи за извършване на съответната транспортна услуга и получаването на товара от товародателя към превозвача, същият  поема пълна имуществена отговорност както за изпълнение на договорената превозна услуга, така и за спазване на изискванията към намиращия се под негово разпореждане стоки и товар.

Кантората работи активно с превозвачи, спедитори и застрахователи, като всеки адвокат по транспортни и застрахователни дела ще посочи успоредно с отговорността на превозвача по ЧМР конвенция и прякото приложение на българският Закон за автомобилните превози и по конкретно чл.71 Закон за автомобилните превози, където е визирана детайлно размера на отговорността на превозвача за стойността на стоката.

Съгласно КОНВЕНЦИЯ за договора за международен авτомобилен πревоз на сτоки, обезщетение, което дължи превозвачът се изчислява според стойността на стоката на мястото и по времето, когато е била приета за превоз, като стойността на стоката се определя по борсовия курс или при липса на такъв – по текущата цена на пазара, или при липса на такава – по обичайната стойност на стоките от същия вид и качество.

Във всички случаи обаче, обезщетението не може да надвиши 25 франка за килограм бруто липсващо тегло, като под франк се разбира златен франк с тежина 10/31 грама при проба 0,900.  Предвид горното, по отношение на застраховката „Отговорност на превозвача” по аналогия следва да намери приложение и разрешението по т. 1 от Тълкувателно решение № 1 от 23.12.2015 г. на ВКС по т. д. № 1/2014 г., ОСТК, според което, застрахователното обезщетение не следва да бъде по-голямо от обезщетението, което би дължал превозвачът.

В повечето случай исковете се предявяват по чл.213 от Кодекса за застраховането вр. с чл.17-23 Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/. Отговорността на превозвача е на основание чл. 17 т.1 от Конвенцията. Обстоятелствата които освобождават превозвача  от отговорност са в хипотезата на чл. 17т.2 – такива са грешки  и нареждания на другата страна, присъщ недостатък на стоката, неправилни указания за превоз или съхранение на стоката, обстоятелства които превозвачът не е могъл да избегне или последиците от тях, които не е могъл да преодолее – т.нар. НЕПРЕОДОЛИМИ ОБСТОЯТЕЛСТВА- нелегални емигранти, бежанци, лоши атмосферни условия, набези на крадци, автомобилна катастрофа, пътен инцидент – самозапалване.

Рекламационното производство е предпоставка на производството по обезщетение на частични липси, забава, явни или скрити недостатъци / чл. 30 от Конвенцията. При пълна липса на товара за правоимащия възниква правото по чл. 20 от КОНВЕНЦИЯ за договора за международен авτомобилен πревоз на сτоки да претендира обезщетение, ако стоката не е доставена. Ако в превозния договор липсва посочен срок, както е в случая видно от международната товарителница, то правото да се иска обезщетение е 60 дни от началото на превоза.адвокат международни дела

Мерки и действия при ограничаване на вредите – чл. 17. ал.2 ЧМР Конвенция

В международното частно право съществува терминът diligent care, който означава грижа на добър стопанин. Докато стоката се намира под разпореждането на превозвача, той се счита за неин собственик, като същият е длъжен да взема всички необходими мерки, с грижата за добър търговец, за да ограничи възникване на рискова ситуация по време на транспортирането и настъпването на вреда.

Собствеността е условна, а превозвачът има право на следните действия с цел защита срещу прекалено голяма отговорност:

  1. изисква и получава от клиента или негов представител пълен набор от указания за особеностите на превозвания продукт. Част от тях са посочени в маркировката, а други са вписани в търговските фактури. Има и документ, който съдържа писмени инструкции за превозвача. В него са посочени всички необходими мерки за опазване на стоката по време на превоза;

  2. при възникване на транспортен риск по време на превоза превозвачът е длъжен да осъществи връзка и да потърси съдействието на клиента или негов представител.

  3. Законът предвижда и случай в който са налице и обстятелства по освобождаване от отговорност на превозвача по смисъла на чл. 17 ал.2 ЧМР Конвенция. Терминът, който законодателят въвежда е настъпването на т.нар. „Непреодолими обстоятелства”

    Същевременно не са дефинирани точно и ясно, в какво точно се изразяват т.нар. „непреодолими обстоятелства”, които са основание по смисъла на ЧМР  конвенцията за освобождаване от отговорност.

    Конвенцията изрично посочва, че съгласно първата алинея на чл. 17 ЧМР, превозвачът е отговорен за цялостната или частична липса или повреда на стоката от момента на приемането й за превоз до този на доставянето й, както и за забавата при доставянето й. Този текст е взаимства и въведен в националното ни законодателство чрез разпоредбата на чл. 72 ЗАвт.Превози, който гласи, че „ Превозвачът дължи обезщетение при частична повреда на товара съобразно стойността на обезценяването му.“ 

    Същевременно чл. 17 ал. 2 ЧМР предвижда, че превозвачът може да се освободи от гореспоменатата отговорност, когато липсата, повредата или забавата се дължат … на обстоятелства, които превозвачът не е могъл да избегне, и последиците, които не е могъл да преодолее.

    В конкретният случай е изключително съществен въпроса, дали отговорността на превозвача следва да бъде ангажирана, като невиновна, или същият отговаря за своето виновно поведение, неположил грижата на добър търговец.

  4. Особено важно е да се посочи по какъв начин Превозвачът е длъжен да ограничи възникването на щетите по товара, предоставен му от товародателя. Към настоящият момент,  не е налице двусмислие относно фактът, че чл. 17 ал. 2 ЧМР диктува необходимостта от повишена грижа от страна на превозвача – но какъв е критерият за размера на тази грижа?отговорност вреди нелегални емигранти
  5. В общия случай инструкции, които се дават от Застраховател или спедитор, който организира логистичната верига са неточни или водача не е взел под внимание всички особености на товара. В случаи, при които връзката е неосъществима, по силата на diligent care превозвачът е длъжен да вземе всички мерки за ограничаване на материалните щети. Това е случай, типичен за морския транспорт например възникване на авария в открито море.

Транспортният риск като цяло е сериозен риск, т.е. свързва се с големи материални щети – било от нелегални емигранти, било от катастрофа, било от атмосферни условия, защото освен превозваните пътници и товари, на риск са изложени и превозните средства, като някои от тях са доста скъпи.  Мерките, които всеки превозвач може да вземе е да подбере правилно маршрута, който ще измине за да достави стоката, сключи допълнителни застраховки, ограничаващи неговата отговорност като превозвач или поставяването на камери за наблюдение, с което да елиминира риска за товара и своята отговорност.

Относно отрговорността на превозвача по чл. 17 ал.1 ЧМР Конвенция, няма еднозначен отговор, дали същият отговаря и в какъв размер, ако например няколко нелегални имигранти проникнат,  незабелязано в ремарке, превозващо хранителни продукти, консумира една част от товара, другата част бива повредена. Следва ли да се счита това за настъпването на т.нар.“Непредвидени обстоятелства“ по чл. 17 ал.2 ЧМР конвенцията и дали това е обстоятелство, освобождаващо отговорността на превозвача. За съжаление в този случай, особено неприятни могат да бъдат последствията на такова събитие за водача на товарния автомобил: при регистриране на незаконните пътници от страна на компетентните власти, той може да бъде задържан, превозвачът може да получи солидна глоба за вредата или последващото унищожаване на товара.

Освен това, на риск са изложени околната среда и странични лица.Разработените програми за справяне с транспортния риск и отговорността на превозвача  предвижда неговото споделяне между отделните страни по Договора за превоз на товари. Това са

  1. Правилни инструкции на товародателя, респ. Спедитора
  2. Правилно опаковане на товара и съпровождането му с всички необходими документи
  3. Правилно транспортиране и оборудване на превозното средстви – при Фриго превози
  4. Оптимален маршрут, въпреки разходи и разстояние, гарантиращ спокоен превоз и транспорт на стоките.
  5. Задължително ЧМР застраховка – по възможност сключена и Карго застраховка за товара.

Това означава да се правят транспортни застраховки. По отношение на тези случай може да се каже, че превозвачът отговаря за товара от момента на приемането му за превоз, до доставянето му. Освободен от споменатата отговорност може да бъде превозвачът, особено в случаи на неизбежни обстоятелства, чиито последствия той не е могъл да предотврати.

За повече информация можете да се свържете с нас, за да решим Вашият казус при възникнал случай, с ангажиране на отговорност превозвач, спедитор или застрахователна компания на тел. + 359 897 90 43 91 или на E-mail info@lawyer-bulgaria.bg

tags  

адвокат по застрахователни дела, Адвокат по Застрахователно право, адвокат транспортни дела, бежанци камион вреди ЧМР, вмъкване на бежанци, Дело ЧМР КОНВЕНЦИЯ, Доклад Авариен комисар, задължителна застраховка отговорност на превозвача, Закон за автомобилните превози, Закона за автомобилните превози, ЗАСТРАХОВАТЕЛНОТО ОБЕЗЩЕТЕНИЕ, застраховка гражданска отговорност, застраховка на отговорността на превозвача, Застраховка Отговорност на превозвача при международни превози, Застраховката „Отговорност на превозвача”, застраховката CMR, имуществената отговорност на превозвача, Карго застраховка, Карго застраховка за товара, Кодекс за застраховането, КОНВЕНЦИЯ за договора за международен авτомобилен πревоз на сτоки, конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на товари, Международна конвенция ЧМР, набези емигранти, нелегални емигранти ЧМР конвенция, Обезщетение ЧМР конвенция, Отговорност бежанци хранителни продукти, отговорност вреди хранителни продукти ЧМР, отговорност на превозвача, Отговорност на превозвача на товари по шосе, Отговорност на превозвача при международни превози, отговорност на превозвача ЧМР Конвенция, отговорност на Спедитора., отговорност нелегални емигранти ЧМР, отговорност превозвач, отговорност превозвач ЧМР Конвенция, Отговорност превозвач щета товар, Отговорност превозвача, Отговорност чл. 17.2 ЧМР Конвенция, отговорността на превозвача по ЧМР конвенция, ПРАВО ЗАСТРАХОВАТЕЛНО ОБЕЗЩЕТЕНИЕ, проникване в кабината, проникване в камион, Риск на превозвача, риска за товара, Тълкувателно решение № 1, увреждане на стоката, чл.17 ал.1 ЧМР Конвенция, чл.72 Закон за автомобилните превози, ЧМР застраховка, чмр застраховка булстрад, ЧМР спедитор, щета превоз хранителни стоки, Щети от нелегални имигранти
Verification: 2ffa71596f275d90 UA-75110722-1 Web Statistics